Etichetarea anvelopelor

Etichetarea anvelopelor pentru autoturisme si utilitare usoare este obligatorie incepand cu 1 noiembrie 2012.

[Regulamentul European nr. 1222/2009]

Aceste noi dispozitii regulamentare sunt un avans major in ceea ce priveste informarea consumatorului in legatura cu temele privind siguranta (frana pe sol umed) si mediul (rezistenta la rulare, zgomot extern). Consumatorii trebuie informati cu privire la consumul de combustibil, aderenta la sol umed si zgomotul extern al rularii anvelopelor.

Intentia regulamentului

Exemple d'étiquette de pneu

Scopul acestei noi reglementari este cresterea sigurantei, eficacitatea ambientala si economica a transportului rutier favorizand anvelopele sigure si cu consum mic de combustibil, cu nivel scazut de zgomot in timpul rularii. Etichetarea pneurilor trebuie sa permita consumatorilor alegerea informata cu posibilitatea de a tine cont de aceste 3 elemente pe langa alte criterii luate in considerare in mod normal in momentul cumpararii.

De asemenea, este important sa stim ca consumul de combustibil si siguranta pe sosea depind mult si de comportamentul soferilor, in special de urmatoarele:

  • sofatul ecologic poate reduce semnificativ consumul de combustibil,
  • presiunea de umflare a anvelopelor trebuie sa fie corecta si verificata regulamentar pentru a garanta un consum optim de combustibil si aderenta pe solul umed,
  • distantele de franare trebuie mereu respectate cu strictete.

Este important sa luam in considerare faptul ca cele trei criterii de pe eticheta, desi importante, nu epuizeaza lista performantelor anvelopei.

Consumul de combustibil

Picto consommation de carburant

in partea stanga a etichetei este reprezentata contributia anvelopei la consumul de combustibil si la emisiile de CO2.

Anvelopele, in special datorita rezistentei lor la rulare, reprezinta in jur de 20% din consumul de combustibil al vehiculelor. Reducerea rezistentei la rulare poate contribui in mod sensibil la randamentul energetic al transportului rutier si astfel la reducerea emisiilor (CO2). Aceasta valoare a rezistentei la rulare, masurata pe o masina simulatoare, este cea care determina gradul anvelopei.

Care este diferenta intre anvelopa A si anvelopa G?

Diferenta Rezistentei la Rulare este considerabila si reprezinta o evolutie tehnologica de multe generatii de anvelope.

Pe un autoturism, impactul asupra consumului de combustibil a unei anvelope A comparativ cu anvelopa G este foarte important, de ordinul a 0,5 l/100 km. Aceasta inseamna in jur de 80 l de combustibil pe an (calculati la 15.000 km / an).
Peste 100 € / an pentru un vehicul pe benzina (la un pret al combustibilului de 1,30 € / l)

Daca impactul economic este foarte important pentru consumator, impactul ambiental are aceeasi greutate, deoarece aceasta diferenta de consum corespunde unor 12 g de emisie de CO2 pe km.

Aderenta pe solul ud

Picto adhérence

in partea dreapta a etichetei este mentionata performanta anvelopei in situatii de franare pe sol umed. Masuratorile au avut loc pe vehicul in conformitate cu conditiile definite de regulamentul european (viteza, caracteristicile pistelor, stratul de apa, temperatura ).

Gradul este stabilit prin comparatia intre anvelopa testata raportata la o anvelopa de referinta.

Ce diferenta este intre anvelopa A si anvelopa F? (Din motive de securitate, anvelopele care au obtinut gradul G nu sunt permise pentru comercializare).

Diferenta distantei de franare intre un vehicul echipat cu anvelope categoria A si alt vehicul cu anvelope categoria F este mai mare de 18 metri.

Zgomotul extern de rulare a anvelopei

Picto bruit

Zgomotul datorat circulatiei este o problema importanta. Partea inferioara a etichetei se refera la nivelul sonor al anvelopei, emis la exteriorul vehiculului, si nu la zgomotul perceput de sofer in interiorul vehiculului. Numarul exprima nivelul sonor in decibeli.

Pe langa valoarea zgomotului in decibeli dB(A), o pictograma arata daca valoarea zgomotului de rulare externa a anvelopei este peste viitoarea valoare limita obligatorie europeana (3 valuri negre = anvelopa mai zgomotoasa), intre viitoarea valoare limita si 3 dB mai mult (2 valuri negre = anvelopa cu zgomot mediu) sau cu mai mul de 3 dB sub viitoarea valoare limita (1 val negru = anvelopa cu zgomot redus).

Alte suporturi de informatie pentru utilizatori

Pentru categoriile de anvelope pentru masini private, utilitare usoare si greutati mari, informatiile de pe eticheta vor fi prezente in mod standardizat pe documentele tehnice promotionale ale fabricantilor, inclusiv pe Internet.

Aceeasi informatie va trebui sa apara pe (sau cu) factura de vanzare a anvelopelor, eliberata cumparatorului. Prin urmare utilizatorul va avea posibilitatea de a cunoaste mai bine produsele si de a le compara in functie de aceste criterii.

Link-uri utile