Sfaturi de conducere pentru 4x4

Daca doriti sa invatati sa conduceti departe de drumurile comune, invatati de la experti. BFGoodrich a castigat peste 200 de titluri la raliuri si rally-raids, printre care celebrele circuite Baja 1000 si Dakar.
Condusul off-road* poate fi amuzant dar este cu totul altceva decat condusul obisnuit.
inainte de a va aventura departe de drumurile batute, va recomandam sa invatati tehnicile de baza, astfel incat sa nu ramaneti blocati intr-o situatie delicata.
* off-road

Teren mlastinos

inainte de traversarea unui teren mlastinos, opriti-va pentru:

  • a va acorda timpul necesar pentru a stabili traiectoria
  • indeparta eventualele bucati de lemne
  • a trece benzile in fata si in spate
  • cobori presiunea pneurilor la 1,5 bar daca este necesar

Astfel veti putea traversa terenul:

  • blocati diferentialul
  • treceti in viteza a 2-a sau a 3-a
  • pastrati acceleratia constanta
  • daca vehiculul se impotmoleste si nu mai avanseaza, in marsarier pentru a recastiga aderenta.

Odata iesit din terenul mlastinos:

  • curatati pneurile si rotile
  • umflati din nou pneurile la presiunea normala

Vadul

inainte de traversarea unui vad, opriti-va pentru:

  • a examina vadul si a detecta gropile, pietrele, trunchiurile de copaci
  • a stabili o traiectorie si un punct de iesire
  • a verifica etanseitatea vehiculului
  • a dezumfla anvelopele la 1,5 bar

Apoi puteti traversa vadul:

  • intrati incet in apa cu viteza constanta
  • daca motorul cedeaza in mijlocul vadului, sub nicio forma nu porniti din nou vehiculul. Exista riscul absorbtiei de apa prin toba de esapament sau chiar de patrundere a aerului in caz de pornire din nou a motorului. in acest caz este necesara tractarea, cu motorul stins

Odata trecut vadul

  • umflati din nou pneurile la presiunea normala
  • priviti sub vehicul si indepartati ierburile si crengile

Traversarea podului

inainte, opriti-va pentru:

  • a studia terenul
  • a bloca diferentialele

Puteti inainta apoi:

  • in plan sau in panta, treceti in a doua viteza
  • la coborare, treceti in prima si franati usor fara a bloca rotile.
  • in caz de oprire a avansului, mergeti in marsarier si apoi incercati din nou schimband traiectoria.

Condusul in panta

Urcarea pantei:

  • blocati diferentialele
  • atacati panta in prima sau a doua viteza
  • incepeti urcarea
  • daca nu mai progresati, franati rapid tinand „piciorul pe frana”. Motorul cedeaza. Decuplati si treceti in marsarier
  • porniti din nou motorul apasand ambreiajul si lasati sa coboare folosind frana de motor

Coborarea unei pante:

  • abordati panta in viteza intai
  • blocati diferentialul central
  • nu decuplati deloc
  • folositi frana de motor pentru a controla coborarea
  • daca panta este prea puternica, franati pentru a ajuta frana de motor progresand cm cu cm
  • daca vehiculul derapeaza, o mica accelerare permite recastigarea aderentei

Trecerea unei trepte

  • daca treapta urca si este mai mica de 50 cm inaltime, se ataca frontal; atacati oblic la 45 °C
  • daca treapta coboara, se trece peste ea tot frontal
  • treceti in viteza intai
  • lipiti rotile din fata de treapta si opriti
  • dati un impuls pentru ca rotile sa treaca in fata
  • lipiti rotile din spate de treapta
  • dati un impuls pentru ca rotile sa traverseze in spate
  • pentru o treapta care coboara, progresati din cm in cm controland coborarea cu frana

Traversarea unei pante

inainte, opriti-va pentru

  • a evalua panta si a identifica obstacolele care pot accentua inclinarea si riscul de rasturnare (nu va incredeti in aparatul de masurare a inclinatiei)
  • a anticipa traiectoria si a prevedea zona de iesire
  • a dezumfla pneurile, dar nu prea mult, pentru a evita iesirea jantei

Pentru trecerea pantei

  • evitati franarea
  • nu decuplati niciodata
  • nu utilizati blocarea diferentialului
  • atacati panta in viteza intai
  • avansati in panta orientand lejer rotile din fata in amontele pantei apoi inaintati in crab
  • in cazul in care motorul cedeaza, indreptati imediat rotile din fata in josul pantei
  • in caz de basculare, intoarceti rotile din fata in avalul pantei si amorsati coborarea

Dupa aceasta, opriti-va pentru

  • a umfla din nou pneurile la presiunea normala

Traversarea unui sant sau unui taluz

  • Asezati vehiculul oblic la 45° in fata santului
  • Prevedeti o zona de iesire suficient de ampla
  • Blocati diferentialele
  • Traversati santul accelerand in viteza intai
  • in cazul opririi avansului prin ruperea podului, dati inapoi apoi reluati traversarea schimband traiectoria
  • O data pozitionat si stabilizat, dati un impuls accelerand
  • Eliberati acceleratorul dupa trecerea rotilor din spate